Též si myslíte, že fotit nahé ženy je vrchol fotografického umění. Opravdu? Ale proč?
Proč?
„Dle mého názoru je akt jen jednodušší forma krajiny“ – jen linie a světlo. S tím rozdílem, že měnit linie v krajině je hodně náročné na nachozené kilometry kdežto linie lidského těla se mění každým jeho pohybem. A že je akt náročný? Asi jak v čem. Akt nemá daná pravidla jako třeba portrét a záleží jen na vaší fantazii a modelce, jaký bude výsledek.
Náročnost tohoto žánru spočívá v práci s modelkou, kterou většinou vůbec neznáte a chcete, aby nahá realizovala váš „předem“ připravený nápad.
Proto modelce věnujte velkou pozornost a určitě nebude od věci si s ní i předem popovídat o vašem záměru. Sejme to z ní pochybnosti a na samotné focení přijde uvolněnější… I po příchodu do ateliéru je dobré si s chvíli povídat o tom, co a jak budeme fotit a pak udělat nějaký portrét, aby si na vás i na prostředí zvykla. Když víte, co chcete nafotit, hned ze začátku vysvětlujte. Ukazujte, předvádějte, usmívejte se a hlavně chvalte. Při komunikaci mluvte – nesahejte. Mluvte o čemkoliv a nezapomeňte na hudbu. Pomáhá to k dobré náladě. Pokud modelka nechápe, co po ní chcete, je to v první řadě vaše vina. Ukažte ji opakovaně, co po ni chcete. Chce to opravdu hodně taktu a myšlenku mít nejlépe na papíře. Jak jsem již zmínil, fotografování aktů není portrét a jde především o zachycení linií lidského těla. Tvář být v obraze nemusí, což ocení hlavně modelka, která akt fotí prvně.
Světlo je po modelce druhá nejdůležitější součást fotografie aktu.
Tvrdé světlo (lampa bez difuzéru atp.) povede k pěkné fotografii jen výjimečně. I když potřebujete vytvořit výrazný stín či nasvítit jen část postavy, bude nutné použít sice směrové, ale přesto difúzní (rozptýlené) světlo – například takové, které produkuje okno. Občas se použije i protisvětlo ale nejoblíbenější jsou high key a low key.
Osvětlení při focení „Low-key„(čti lou kí) nebo černobílé fotografii je lepší používat boční světlo nebo světlo zábleskové mířeno z boční strany aby hra světla a stínu pomohla víc při vyniknutí a vykreslení ,,křivek“ fotografovaného objektu. Vysoký kontrast činí snímky dramatičtější.
Upřednostňujete- li osvětlení stylu „High-key„(čti haj kí) je lepší používat více světel aby naopak stíny úplně zanikly a vynikly pouze křivky. Pro techniku high key je specifické, že neklade takový důraz na modelování tvarů a forem ale má za cíl mírným zkreslením skutečnosti potlačit ty nejmenší detaily a možné vady pleti.
Každý dobře vyfotografovaný akt by měl mít atmosféru. Fotka musí mít téma a emoce. Zapomeňte na techniku a řiďte se srdcem. Jedině tak bude vaše fotka originální a bude mít svou duši. Je jedno, zda je focený v terénu nebo v ateliéru. Mělo by být z fotografie cítit erotické napětí, ale při tom by zas neměla nikoho pohoršovat, což je někdy hodně těžký úkol i pro ty nejzkušenější. Je to opravdu velmi subjektivní, jedna část diváků vaši tvorbu bez problémů přijme, druhá ji odsoudí. Je opravdu potřebné si kolem tohoto tématu něco nastudovat. Pak tvořit podle toho jak vaše myšlenky plynou. Buďte sví. Pokud něco budete veřejně prezentovat, připravte se na to, že vás i část lidí bude odsuzovat v lepším případě za nevkus.
V dnešní době mnoho rádoby „tvůrců“, kteří většinou nic neumí, se snaží šokovat své okolí svou někdy až zvrácenou tvorbou, což většinou s uměním nemá nic společného.
Říká se, že v aktu již bylo vše vyfoceno. Proto je na aktu nejzajímavější nápad. Projděte internet a zkuste najít pár fotografií aktů, které se vám líbí. Pozorně nastudujte pózy modelky, odkud jde světlo, kde je stín atp. . Ne každý nápad se totiž ukáže jako vhodný (představa v hlavě je jedna věc, realizace je věc druhá), musíte najít vhodný model, sehnat rekvizity, uspořádat čas a pokusit se nápad zrealizovat.
Každopádně modelku nepřemlouvejte k něčemu, co nechce, pokud bude chtít na vaše představy přistoupit tak se sama po chvilce fotografování k tomu odhodlá.
Chyby na které si dáme pozor.
Největším problémy hned po nepovedené komunikaci s modelkou, vznikají při nezvládnuté práci se světlem, zejména při špatném rozmístění světelných zdrojů. Vše, co na postavě vyčnívá, vrhá tolik stínů, kolik světel na oblast svítí. Zvlášť špatně působí zejména křížení stínů na těle nebo na pozadí nebo stíny coby tmavé fleky někde po těle (například pod bradou nebo ňadry). Je-li to záměr kompozice, musí to být z fotografie jasně patrné. V zásadě je tedy dobré ctít a dodržovat „pravidlo jediného (nebo žádného) stínu.“ Doplňkové osvětlení, které vytváříme doplňkovým světlem, nesmí tedy vytvořit u figury viditelný vržený stín.
Postprocessing
U aktu platí více než u jiného žánru, že je fotografie málokdy hotová již přímo na kartě. Hlavně u high key a low key je úprava v PC nutná. Obvykle je u aktu nutné doladit převod na černobílou fotografii tolik slušící aktům či kolorování. Hodně může opravit i finální ořez, který ponechá na snímku to, co je vhodné a vše ostatní bez milosti zahodí. I když byste měli rámovat snímek co možná nejlépe již v hledáčku (zejména u aktů není důvod nikam spěchat), tak něco drobného na okraji snímku atp. často pozornosti uteče. Obvykle je nutná také retuš – oprava drobných vad pleti, odstranění rušivých prvků na pozadí, dotažení expozice atp. Proto nad snímky přemýšlejte a dejte z ruky jen ty nejlepší!
Překonejte ostych a zkuste fotit „lidskou krajinu“ – akty.